Tuesday, November 23, 2010

dePARTment sINI sANA ep26 - Semalam di KEDAH.....

cukup mencabar...itu saja boleh aku katakan....macam-macam boleh terjadi tatkala nak mencari rezeki ni...kenyataan aku ini disokong oleh apa yang aku rasa semalam...

ancap kali aku rasa aku ni naik turun kedah....sudah terasa macam kampung sendiri pun ada...wakakkaka....tapi kali ini aku ke sana memang dengan bersebab....menjadi jurugambar pernikahan kawan aku Mohd Farid @ Kedah @ BOYA......

sepatutnya tiada masalah sangat yang patut aku tempuhi....alah kedah apalah sangat..bukan jauh manapun....wakkakakka.....akan tetapi semuanya bertukar musibah bila segala perancangan aku lari lintang pukang meninggalkan aku jauh di belakang terkuntang kanting sambil terpelanting...demmit....

perancangan aku pada mulanya mahu ke kedah malam hari sabtu selepas pulang dari kerja....tapi kesampaian....mana tidaknya....balik kerja hari itu jam 8 malam....setibanya di rumah aku terasa sangat lapar....terus masak daging burger......melantak sampai kenyang....bila sudah kenyang hati riang....haluan pun hilang....wakakka....terus aku terlena.....

sedang sedap dibuai mimpi indah entah bagaimana aku terjaga jam 5 pagi secara tiba-tiba...sangat manis...bangkit-bangkit saja kotak fikiran aku memainkan semula perancangan yang sepatutnya aku laksanakan....berpeluh dingin aku jadinya....dengan pantas aku mempersiapkan diri tanpa sedikit pun membuang masa.....

mandi sudah...baju persalinan untuk malam hari....dan yang terpenting kamera aku....sumanya akhirnya berjaya aku siapkan....sekarang memanaskan enjin kerete comelku pula....dan bersedia untuk maju ke kedah......heyho lets go....

perjalanan ke kedah alhamdulillah selancar meter kereta aku....3 jam aku sudah sampai ke alor star....akan tetapi.....telefon mudah alih aku pula buat hal....sudah mati...dan disini segalanya mula bertambah kucar kacir lagi.....pengecas pun tiada....macam mana aku mahu menghubungi BOYA....demmit.....

jam sudah menunjukkan pukul 10 lebih....aku mundar mandir di pusat bandar alor star....mencari harapan yang tidak kunjung tiba.....satu persatu telefon awam yg aku jumpa semuanya tanpa ganggang....oh manis sekali oi....mulalah aku meronta-ronta bak cacing kepanasan....memang panas pun cuaca haritu....hahhaha....akhirnya usaha aku mula membuahkan hasil...jumpa juga dengan telefon awam yang masih berfungsi akan tetapi berfungus....tapi tidak mengapa...dah darurat ni lenjan saja.....terus aku hubungi encik halim kawan karib aku....meminta pertolongannya untuk mendapatkan no telefon BOYA....

hasil bantuan encik halim cukup bermakna...akhirnya aku dapat hubungi si BOYA ni....tapi hamburan kata-kata makian aku dapat sejurus aku hubungi dia....wakkakakkak....persetankan kata-kata makiannya aku terus tanya mana lokasi ang bertunang  BOYA.....boleh dia jawab dekat muzium padi ataupun gunung keriang....ciss....kalaulah aku tahu dari awal...sudah lama aku lepak rumah encik alem....boleh lepak minum kopi dulu....lokasi gunung keriang dekat sangat dengan rumah beliau....adus...BOYA..BOYA.....

sudah tahu begitu aku pun cergas singgah rumah encik halim...sekali sampai dia tak mandi lagi...aku tak kira pinjam telefon dia untuk komfem balik dengan BOYA....oleh karna aku pun tak tahu mana mesjid tempat berlakunya pernikahan...encik halim telah dipaksa oleh BOYA untuk hantar aku ke lokasi....mandi tak mandi hantar aku dulu...wakakkaka...rasa cukup dramatik masa tu....

aku sampai kat mesjid tu imam dah start khutbah...aku pun mula menggelabah...terus masuk dan tekan shutter....mujurlah akad nikah tak mula lagi....phew selamat aku...wakkakakakak....


No comments:

Post a Comment